Simptomele digestive - Diareea si constipatia - Boli si afectiuni

Acestea sunt simptome obisnuite pe care aproape oricine le-a avut la un moment dat. in mod tipic, ele dureaza o scurta perioada de timp si apoi dispar. Dar, uneori, diareea si constipatia pot fi persistente. Simptomele persistente sugereaza, in general, o afectiune digestiva.

Diareea

Diareea se poate datora inflamatiei stratului intern al intestinului subtire, care nu mai poate astfel absorbi elemente nutriti si lichide. Dupa masa, elementele nutriti din alimente sunt absorbite la nilul intestinului subtire. Ulterior, colonul absoarbe lichidele ramase din digestia particulelor de mancare, formand materii fecale semisolide. Diareea apare atunci cand acest proces este perturbat. Ea poate fi generata in urmatoarele moduri:

Infectie virala. Aceasta este cauza cea mai obisnuita a diareei. Un virus invadator poate distruge membrana mucoasa care va captuseste intestinul subtire, perturband absorbtia lichidelor si elementelor nutriti. Tipic, dupa 1-3 zile, simptomatologia incepe sa se imbunatateasca si diareea dispare gradat.

Infectie bacteriana. Bacteriile din alimentele sau apa contaminata pot forma o toxina care va face celulele intestinale sa secrete sare si apa. Aceasta depaseste capacitatea partii-inferioare a intestinului subtire si colonului de absorbtie a lichidelor. Ca si in cazul infectiei virale, diareea dureaza de obicei 1-3 zile.

Alti agenti inflamatori. Desi mai rar, diareea se poate datora unui parazit sau unei reactii la medicamente, cum sunt antibioticele. Odata ce parazitul este eliminat sau antibioticul intrerupt, diareea, in mod obisnuit,

Afectiuni intestinale. Diareea care persista sau reapare in mod frecnt, se datoreaza de obicei unei afectiuni intestinale. Iata cateva cauze posibile: sindromul intestinului iriil, o boala inflamatorie cum este colita ulcerativa sau boala Crohn sau o problema de malabsorbtie, cum este intoleranta la lactoza sau boala celiaca. Uneori diareea se asociaza unei tumori.

Abuzul de cofeina si alcool. Cofeina si alcoolul stimuleaza eliminarea materiilor fecale. Daca le beti in exces, ar putea determina trecerea prea rapida a reziduurilor alimentare prin intestinul subtire si colon.

Autoingrijire

De obicei diareea trece singura, fara a fi necesare antibiotice sau alte medicamente. Produsele care se pot cumpara fara reteta, cum sunt Imodium, Pepto-Bismol si Kaopectate, pot atenua diareea, dar nu grabesc intotdeauna vindecarea. Luati aceste masuri pentru a preni deshidratarea si pentru a va reduce simptomele pana va insanatositi.

Beti 8-l0 pahare de lichide limpezi pe zi. Acestea includ apa, sucurile, ceaiul slab sau bauturile care contin electroliti, cum este Garotade.

Adaugati in mod gradat alimente solide. incepeti cu alimente usor de digerat, cum sunt biscuitii, painea prajita, orezul, cerealele si puiul.

Evitati aceste mancaruri si bauturi. Asteptati cateva zile inainte de a manca produse lactate, alimente grase, condimentate, bauturi care contin cofeina sau alcool sau ceai care contine senna. Ele pot prelungi diareea.

Nu luati antiacide care contin magneziu. Magneziul poate produce diaree.

Reduceti stresul. Pentru anumite tipuri de diaree cronica, unele tipuri de tratamente cum sunt acupunctura, presopunctura si masajul pot reduce simtomatologia prin diminuarea stresului si stimularea sistemelor naturale de aparare ale organismului. Totusi, nici una dintre aceste tipuri de terapie nu si-a dodit eficienta in mod stiintific.

Constipatia

Una dintre pricipalele functii ale colonului dumneavoastra este de a absorbi apa din reziduurile alimentare. Pe masura ce acestea stau in colon, isi pierd progresiv din continutul in apa. in timp, reziduurile devin foarte uscate si dificil de eliminat.

Cat de des trebuie eliminate materiile fecale? Variaza. Unii oameni au doua sau trei scaune pe zi. Altii au scaun de trei sau patru ori pe saptamana. Totusi, daca ati scaun doar o data sau de doua ori pe saptamana sau trebuie sa va scremeti la defecatie, exista riscul de a fi constipati.

Constipatia poate aparea din moti diferite si tinde sa devina mai comuna o data cu inaintarea in varsta. Pe masura ce imbatraniti, muschii din sistemul digestiv pot deni mai putin activi. Si stilul dumneavoastra de viata se poate schimba. Factorii care va cresc riscul de constipatie includ un aport insuficient de lichide, prea putine fibre in dieta sau prea putin efort fizic.

Pe langa acestea, anumite medicamente pot incetini digestia, producand constipatie. Ele includ narcoticele si antiacidele care contin aluminiu. Unele persoane care sufera de sindromul intestinului iriil pot aa episoade alternati de diaree si constipatie.In general, constipatia este o afectiune temporara, care poate fi usor corectata. Totusi, exista cazuri in care ea poate indica o problema grava. Mergeti la doctor daca:

» constipatia s-a instalat recent si in mod neexplicat;

» au aparut modificari recente si neexplicate in obiceiurile intestinale;

» constipatia dureaza de mai mult de 7 zile, in ciuda modificarilor de dieta si a efortului fizic;

» observati sange in materiile fecale sau resimtiti dureri abdominale intense.

a-  Autoingrijire

Acesti pasi va pot adeseori ajuta sa depasiti sau sa preniti constipatia.

Beti 8-l0 pahare de lichide pe zi. Lichidele ajuta la inmuierea materiilor fecale. Este preferabila apa.

Mancati alimente bogate in fibre. Fibrele ofera suport materiilor fecale si le inmoaie, ceea ce usureaza trecerea lor prin tractul digestiv. Ar trebui sa mancati 20-35 g de fibre pe zi. Cerealele integrale, fructele si legumele sunt cea mai buna sursa de fibre ( ina 15).

Pentru a evita gazele abdominale, crampele si balonarea care pot aparea daca adaugati prea multe fibre dintr-o data in dieta, este mai bine sa cresteti gradat cantitatea mancata, pe o perioada de aproximativ doua saptamani.

Bucurati-va de mese regulate. Mancand dupa un program regulat favorizati o mai buna functionare a intestinelor.

Faceti exercitii fizice in mod regulat. Exercitiile fizice stimuleaza muschii digestivi, grabind trecerea alimentelor prin sistemul intestinal, incercati sa exersati cel putin 30 minute in majoritatea, daca nu in toate, zilele saptamanii.

Dati asculatare chemarii naturii. Cu cat intarziati mai mult sa mergeti la baie, o data ce ati simtit nevoia, cu atat va fi absorbita mai multa apa din materiile fecale si acestea se vor intari. Nu lanceziti pe toaleta, dar relaxati-va si acordati-va suficient timp pentru a elimina scaunul.

Reduceti stresul. Stresul va poate incetini digestia. in unele forme de constipatie cronica, yoga, masajul, presopunctura si aromaterapia pot reduce simptomele, diminuand stresul si favorizand relaxarea. Totusi, nici una dintre aceste forme de terapie nu a fost dodita in mod stiintific ca fiind eficienta.